a. Dezelfde waren of diensten

Als je een identiek teken gebruikt voor dezelfde producten dan is dat merkinbreuk ‘onder a.’ (we bedoelen dan artikel 2.20, sub a BVIE). Deze categorie (Double Identity) dekt het klassieke geval van merkenpiraterij: hetzelfde merk wordt gebruikt voor dezelfde producten. En die gevallen waarin sprake is van verwijzend gebruik.

Identiek teken voor dezelfde producten

  • Gebruik’ is bijvoorbeeld het aanbrengen van een merk op een merkloos of onder een ander merk in het verkeer gebrachte waren.
  • Ook het in het verkeer brengen van de gemerkte waar zonder toestemming van de merkhouder is ‘gebruik’.
  • Datzelfde geldt voor het na verwijdering weer opnieuw aanbrengen van het merk bijvoorbeeld na reparatie of wanneer de waar opnieuw wordt verpakt.
  • In de zaak Opel-Autec kwam de vraag de orde of het automerk Opel kan optreden tegen miniatuur auto’s waar eveneens het merk Opel op voorkomt. Dat kan Opel niet.

Onder de a. gevallen kunnen ook de Google adwords worden gerekend. Het Hof van Justitie EU 23 maart 2019 zaken C-236/08 t/m 238/08 Google France ziet de zogenaamde google adwords als ‘gebruik’, ‘in het economisch verkeer’, ‘voor waren of diensten’ (ov. 50 t/m 74). Die tekens zijn natuurlijk “identiek”, want anders werken ze niet .. Daarbij moet wel worden gekeken of het gebruik afbreuk kan doen aan ‘de functies van het merk’. Gebruik van een identiek teken kan dus ook merkenrechtelijk niet relevant zijn (zoals in de opel-zaak). Dan is er natuurlijk geen iinbreuk.